18 Δεκ 2015

Birds on wild kingdom



Ο Φαήλος Κρανιδιώτης δημιούργησε πρόσφατα θόρυβο γύρω από το πρόσωπό του διότι απεκάλεσε το σύντροφο του μακαρίτη Μηνά Χατζησάββα «αξύριστη χήρα», τάχθηκε, δε, κατά του Συμφώνου Συμβίωσης μεταξύ των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Οι επικριτές του-ας τους ονομάσουμε birds on wild kingdom-τον χαρακτήρισαν ακραίο, φασίστα, ομοφοβικό. Στις αράδες αυτές θα διερευνήσουμε μιαν αδιόρατη ομοιότητα του κ. Κρανιδιώτη με τους επικριτές του.

Σύμφωνα με αυτούς, ο κ. Κρανιδιώτης είναι αδύνατον να μην είναι ομοφοβικός. Είναι έτσι, όμως; Όχι, φυσικά. Ο ίδιος ο κ. Κρανιδιώτης εξήγησε επανειλημμένως στα μέσα ότι έχει ψηφίσει, έχει συναναστραφεί, έχει πελάτες, έχει διαβάσει βιβλία ομοφυλοφίλων, και ουδέν πρόβλημα έχει με την ομοφυλοφιλία. Έχει, όμως, πρόβλημα ως προς διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με αυτή (όπως το αίτημα των ομοφυλοφίλων σχετικά με το υιοθετείν ή την προβολή της ομοφυλοφιλίας ως αρετής, αμφότερα πραγματικά˙ κάποιοι ομοφυλόφιλοι όντως προβάλλουν την ομοφυλοφιλία ως αρετή και αρκετοί από αυτούς επιθυμούν να γίνουν γονείς δια της υιοθεσίας). Τα birds on wild kingdom, όμως, επιλέγουν να μην τον πιστέψουν. Για τα birds, ό,τι κι αν πει, ό,τι κι αν κάνει, όσο κι αν διαβεβαιώσει ο κ. Κρανιδιώτης (ή και ο κάθε κ. Κρανιδιώτης, που μπορεί να εκφράσει παραπλήσιες απόψεις) ότι δεν έχει πρόβλημα (γενικώς και αορίστως) με τους ομοφυλόφιλους, δεν τους μισεί, δε θέλει να τους σαπωνοποιήσει ή να τους διαπομπεύσει στην πλατεία Ομονοίας, αποκλείεται να γίνει πιστευτός. Για τα birds καθίστασαι αντανακλαστικά ομοφοβικός υπό τις προπεριγραφείσες συνθήκες (και ακραίος και φασίστας) γρηγορότερα απ’ ό,τι διαδίδεται το φως ή σου κορνάρει ο πίσω όταν ανάβει πράσινο το φανάρι. Όσο, όμως, κι αν οι αριστερίστικες κραυγές των birds είναι διασκεδαστικές, όσο κι αν ο αριστερισμός σε αυτή τη χώρα ανέδειξε πολιτιστικά κέντρα, νεύματα σε αεροπλάνα, βανδαλισμούς περιουσιών, καταλήψεις πανεπιστημίων, σχολείων και άλλων δημόσιων χώρων, ληστείες τραπεζών, δολοφονίες εργαζομένων σε τράπεζες, υψηλές αμοιβές σε ανειδίκευτους δημοσίους υπαλλήλους ανύπαρκτων οργανισμών, πρωθυπουργό το χειρότερο από συστάσεως του κράτους και άλλα ευκλεή φαινόμενα, εμείς δεν υποχρεούμαστε να αποδεχθούμε τις κραυγές τους. Δε γνωρίζουμε, λοιπόν, αν ο κ. Κρανιδιώτης (ή και οποιοσδήποτε άλλος μπορεί να διατυπώσει αυτές τις απόψεις) υποκρίνεται, δεν είμαστε Γκουρού, Δαλάι Λάμα ή Όπρα Γουΐνφρεϊ, όμως υπογραμμίζουμε εκκωφαντικά ότι μπορεί ένας άνθρωπος να έχει φίλους ομοφυλόφιλους, σημαντικούς για εκείνουν ανθρώπους ομοφυλόφιλους, πελάτες ομοφυλόφιλους, να θαυμάζει, να ψηφίζει, να εμπιστεύεται ομοφυλόφιλους, αλλά να διαφωνεί με την προβολή της ομοφυλοφιλίας ως αρετής ή με την κατοχύρωση του δικαιώματος στο υιοθετείν για τους ομοφυλόφιλους. Και η «αξύριστη χήρα»; Ούτε αυτή συνεπάγεται υποχρεωτικώς ομοφοβία. Διάφορες ιδιότητες μπορεί να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο επίκρισης (παχυσαρκία, φαλάκρα, ελευθέρια ήθη, ομοφυλοφιλία), τούτο δε συνεπάγεται, όμως, υποχρεωτικά φοβία (λιποφοβία, ατριχοφοβία, πουτανοφοβία, ομοφοβία). Μπορεί να μιλήσει κανείς για αγένεια, έλλειψη αγωγής, προσβολή της αισθητικής, αλλά για τη φοβία και το μίσος πρέπει να διανυθεί μεγαλύτερη απόσταση. Ο κ. Κρανιδιώτης εξήγησε ότι απεκάλεσε τοιουτοτρόπως το σύντροφο του μακαρίτη του Χατζησάββα, όχι διότι μισεί τους ομοφυλόφιλους, όχι διότι θέλει να τους σαπωνοποιήσει ή να τους διαπομπεύσει στην πλατεία Ομονοίας, αλλά διότι πιστεύει ότι αποτελεί σπίλωση της μνήμης του Χατζησάββα η συμπεριφορά του συντρόφου του (από την άποψη ότι ο Χατζησάββας διεφύλαττε τα προσωπικά του και δεν τα κοινοποιούσε˙ πράγματι, ο πολύς κόσμος έμαθε μετά το θάνατο του ηθοποιού τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, ο δε σύντροφός του σίγουρα φρόντισε να τις μάθουμε, εκουσίως ή ακούσια).

Δε φαντάζομαι να νομίσει κανείς ότι συμφωνώ με τις απόψεις του κ. Κρανιδιώτη. Το κείμενο αυτό, άλλωστε, δεν απευθύνεται σε birds. Λέω, όμως, κάτι συγκεριμένο, σαφές και πεπερασμένο: η συμπεριφορά του κ. Κρανιδιώτη δε συνιστά υποχρεωτικώς ομοφοβία. Όσο για το αν συνεπάγεται φασισμό, υπερρεαλισμό, μοντερνισμό, ιμπρεσσιονισμό, εθνικοσοσιαλισμό, συμβολισμό, πριαπισμό και λοιπά, ουδέν σχόλιο. Δεν ομιλώ τη γλώσσα των birds. Με κούρασαν τα birds. Με κούρασαν.

Πάμε, τώρα, και στο ζουμί: το σημείο όπου ο κ. Κρανιδιώτης συναντάται με τους επικριτές του. Τα birds, είπαμε, ό,τι κι αν κάνει, ό,τι κι αν πει, όσο κι αν ορκιστεί ο κ. Κρανιδιώτης, αποκλείεται να πιστέψουν ότι δεν είναι ομοφοβικός. Τα birds πιστεύουν στην ομοφοβία του κ. Κρανιδιώτη όσο ο Τζιχάντι Τζον πίστευε στον Αλλάχ, ο Dawkins στον Δαρβίνο και η Ελένη Λουκά στη δημοσιότητα αθροιστικά. Από την άλλη, ο κ. Κρανιδιώτης τάσσεται κατά του Συμφώνου Συμφώνου συμβίωσης όχι επειδή δεν επιθυμεί την αναγνώριση των σχετικών αστικών δικαιωμάτων στα ομοφυλόφιλα ζευγάρια, αλλά διότι το Σύμφωνο, ως ισχυρίζεται, είναι ο προπομπός για την κατοχύρωση του δικαιώματος στην υιοθεσία από τα ομοφυλόφιλα ζευγάρια. Όσο κι αν ορκιστούμε, όσο κι αν διαβεβαιώσουμε, όσο κι αν εξηγήσουμε ότι αυτά είναι δύο απολύτως διακριτά ζητήματα, ο κ. Κρανιδιώτης δεν πρόκειται να μας πιστέψει.


Μεγάλο πράγμα η πίστη.