25 Νοε 2007

ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΑΜΕ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΩΣ


Διάβασα σήμερα την τελευταία ποιητική συλλογή της Κικής Δημουλά Μεταφερθήκαμε Παραπλεύρως. Διαβάζοντάς την, προσπάθησα να φανταστώ τι πρόκειται να γραφτεί στα λογοτεχνικά περιοδικά το επόμενο διάστημα. Ότι κούρασε η εμμονή της με τον μακαριστό σύζυγό της Άθω Δημουλά, ότι ευτελίστηκε η σωματοποίηση εννοιών που εκλάπη από τον ομότεχνό της Καρούζο, ότι δεν μπορεί κανείς να περιμένει πολλά από μια ποιήτρια που δέχεται να τη βραβεύσει ένα άθλιο σκουπιδοπεριοδικό και στέλνει συγχαρητήριο τηλεγράφημα στον νεοεκλεγέντα πρωθυπουργό, ότι επέστρεψε η ποίηση της νοικοκυράς και της κουζίνας, ότι, τελοσπάντων, σταυρώστε την αμαρτωλή και ασχημονούσα. Επ’ αυτών (εάν γραφτούν) θέλω να πω δυο κουβέντες εμπορικές, που έλεγε και η Σπεράντζα, πηγαίνοντας στο θείο. Καταρχάς, έχω την αίσθηση ότι (ας διαψευστώ αν λανθάνω) το που έστειλε ή δεν έστειλε τηλεγράφημα η Κική Δημουλά, ότι το ποιος τη βράβευσε ή δεν τη βράβευσε, ότι το από ποιον δέχθηκε ή δε δέχθηκε να βραβευθεί, ότι το αν είναι serial killer ή ιεραπόστολος, ΟΥΔΕΜΙΑ σχέση έχουν με την αξία των κειμένων της, τουλάχιστον ως προς το αν πρέπει να τα λάβουμε υπόψη για να προβούμε σε εκτιμήσεις. Άνθρωποι που έχουν κείμενο μπροστά τους, αλλά, αντί να ασχοληθούν με αυτό, ρωτούν «έστειλες ή δεν έστειλες γράμμα στον πρωθυπουργό;», «βραβεύθηκες ή δε βραβεύθηκες από άθλιο σκουπιδοπεριοδικό;», «σε διαβάζουν ή σε διαβάζουν οι νοικοκυρές;» ή, εναλλακτικά, «μεταφράζεις ή δε μεταφράζεις;», «έχεις συνουσιασθεί με διάσημο ποιητή ή ποιήτρια;», «έχεις 10.000 ευρώ να συμβάλλεις σε ανεξαρτησίες οίκων ή εντύπων;» ή «έχεις κάνει όνομα;», μάλλον (ας διαψευστώ αν λανθάνω) δεν ενδιαφέρονται για κείμενα, καίτοι υπεύθυνοι της ανάδειξης, της προώθησης και, τελικώς, της ύπαρξής τους (ό,τι δεν ανθολογείται, δεν υπάρχει). Σχετικώς με τους πολέμιους των εμμονών, έχω να τους θέσω τα εξής ερωτήματα: α) Πολεμάτε, ως πολέμιοι εμμονών, και τη δική σας εμμονή με τις ποιητικές εμμονές; β) Σας ενοχλεί μόνον η εμμονή της Κικής Δημουλά με τον μακαριστό σύζυγό της Άθω Δημουλά ή και η εμμονή του Ελύτη με το Αιγαίο, του Blake με τα θεία ή του Thomas με το θάνατο; γ) Αν παρουσιαζόταν ένας ποιητής με εμμονές ίδιες με τις δικές σας, θα σας ενοχλούσε και τότε η περιορισμένης θεματολογίας ποιητική; Για τις κρίσεις περί της επιτυχίας ή αποτυχίας της σωματοποίησης εννοιών, όπως και, γενικότερα, της ποίησης της Κικής Δημουλά, μπορεί, κατά τα λοιπά, ο καθείς να έχει την άποψή του, και γω τη δική μου. Εγώ, λοιπόν, χαίρομαι που η Κική Δημουλά, πλέον, δημοσιεύει, δίχως να στέκεται ιδιαίτερα στην ανησυχία της για το ποιητικό αποτέλεσμα των κειμένων της. Και καθόλου να μην επεξεργαζόταν τα γραφτά της, και ποιήματα που έγραψε σε χαρτοπετσέτες να δημοσίευε αυτούσια, τα βιβλία της θα τα αγόραζα και θα τα μελετούσα- το πράγμα έχει, έτσι κι αλλιώς, ενδιαφέρον. Επίσης, αν εξαιρέσουμε τις τρεις πρώτες συλλογές της, η ποίησή της κινείται από ένα επίπεδο και πάνω. Η συγκινησιακή χωρητικότητα της ποίησης της Κικής Δημουλά είναι τέτοια μέσα στην πληθώρα των ποιητικώς (επιπλεόντων και μη) κοπρούσιων κειμένων, που ξεχωρίζει ωσάν μυίγα μες στο γάλα. Στα κείμενά της, λοιπόν, βρίσκω από τη στιγμιαία φόρτιση έως το σεισμικά παρατεινόμενο ρίγος, ανάλογα με την περίπτωση. Παρεμπιπτόντως, να πω ότι για περιπτώσεις, όπως της Κικής Δημουλά, που τόσα προσέφεραν στην ποίηση, σε βαθμό που η ποίηση να μοιάζει ευγνωμονούσα, ένας σεβασμός, έστω κι από χοίρους επαΐοντες, δε θα έβλαπτε. Κλείνω αναφέροντας ποιήματα από τη συλλογή Μεταφερθήκαμε Παραπλεύρως που με την πρώτη ανάγνωση επισημάνθηκαν εντός μου: «ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΑΜΕ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΩΣ», «ΕΣΟ ΕΤΟΙΜΟΣ», «ΤΟ ΡΙΨΟΚΙΝΔΥΝΟ ΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ», «ΕΥΘΥΝΟΦΟΒΙΑ», «ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ», «ΣΤΟ ΚΑΣΕΛΑΚΙ».

Αν η φαντασία δε σκηνοθετούσε
Υπαρκτόν θηριώδη τον έρωτα
Ποτέ καμιά πραγματικότης
Δε θα μας είχε αγαπήσει
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

1 σχόλιο:

fuji είπε...

kΠάντα πίστευα στη συνέχεια και συνάφεια των ψυχοπνευματικών ιδιοτήτων ενός ανθρώπου και ιδού μια περίτρανη απόδειξη αυτής μου της πεποίθησης: Μόνο ένας αληθινός ποιητής θα μπορούσε να κρίνει ΓΝΗΣΙΩΣ την ποίηση , γιατί μόνο αυτός μπορεί να " ομορφύνει τη βόλτα στο βλαστό".Πολύτιμες οι απόψεις σου για την παραστρατημένη κριτική και την απανταχού σύγχυση.